Så, hvor skal man begynne? Jeg har jo ikke fortalt så mye om hva jeg skal til høsten, og det har vel vært like greit, sånn som ting har blitt. Det begynte jo like etter jul, hvor jeg var på audition til to skoler i Oslo; Musikkteaterhøyskolen og Bårdar Akademiet(ja, det skrives med orddelingsfeil). Jeg kom ikke inn på noen av dem, men ble tilbydt plass på årsstudiet Bårdar har i Bergen og Tvedestrand, en danselinje med spesialisering innen musikaldans. Av flere grunner bestemte jeg meg for Bergen, ikke minst fordi jeg har ei venninne som har gått der i år, og som kom inn på Bårdar i Oslo til høsten. Da fikk jeg også anledning til å besøke henne da jeg dro til Bergen for å dra på visninger i slutten av april. Fem forskjellige kollektiv på tre dager, jeg hadde aldri vært på visning før, men fikk meg et rom i et kollektiv, og alt det jeg skrev om i dette innlegget. Inntil for et par dager siden trodde jeg altså alt var fryd og gammen, jeg hadde lagt til de jeg skulle flytte sammen med på facebook, skulle snart til å betale den første husleia... og får plutselig mail om at Bårdar måtte legge ned danselinja i Bergen på grunn av for få søkere, men at jeg kunne få plass på skolen i Tvedestrand om jeg ønsket det.
When life gives you lemons... og dette føltes som en stor, steinhard sitron midt i trynet. Jeg så for meg nok et uendelig styr med å ringe og ordne og reise på visninger. Hvis det i det hele tatt var noen som leide ut noe i bittelille Tvedestrand. Jeg grein på jobb og jeg grein i armene til mor, oppgitt og utslitt og lei. Det var virkelig ikke dette jeg hadde sett for meg, forberedt meg på. Men, som ordtaket også sier, så må man lage seg limonade. Og det löser sej, det gjør det alltid; jeg ringte opp ei dame og fikk meg hybel på to sekunder, skal bo alene på 55 kvadrat istedenfor å dele med fire andre, og så er det bare å jobbe med å stille om hodet; seks tusen innbyggere istedenfor to hundre og seksti tusen, litt færre tilbud utenom skolen, et noe mindre miljø. Men finere vær kanskje.
torsdag 20. juni 2013
tirsdag 11. juni 2013
torsdag 30. mai 2013
mandag 27. mai 2013
Det var magiske timer me hadde sammen den gong
"Kaizers Orchestra er som øl; skapt for nytelse, men stort sett brukt kun, og overdrevent, til fest. Det blir fort for mye av det gode, og hvis du ikke passer deg skjønner du ikke selv at det på tide å stoppe og fortsetter helt til den personen du engang var er totalt borte og folk begynner å unngå deg på gata.
Kaizers er som White Russian; en blanding av ingredienser så totalt usannsynlig at de fleste må overtales første gang, for så å komme tilbake igjen og igjen. Kaizers er som Cuba Libre; en politisk kommentar forkledd som underholdning, eller omvendt. Kaizers er som dyr årgangsvin; undervurdert av massene fordi det er overvurdert av eliten. Kaizers er som bunnen av en flaske whiskey; mer av det samme men bedre og bedre. Kaizers er som absint; utallige øst-europeiske historier om undergang og sinnsykdom destillert og til salgs. Kaizers er som rusbrus; en særs tilgjengelig versjon av ting unger egentlig burde holde seg skikkelig langt unna.
Kaizers er som Jägermeister; det varmet en kald natt i Kongeparken, og vil alltid ha min kjærlighet for det."
Sitat: "Skål, din kødd"
Bilde: mitt, fra Pstereo i fjor sommer.
Kaizers er som White Russian; en blanding av ingredienser så totalt usannsynlig at de fleste må overtales første gang, for så å komme tilbake igjen og igjen. Kaizers er som Cuba Libre; en politisk kommentar forkledd som underholdning, eller omvendt. Kaizers er som dyr årgangsvin; undervurdert av massene fordi det er overvurdert av eliten. Kaizers er som bunnen av en flaske whiskey; mer av det samme men bedre og bedre. Kaizers er som absint; utallige øst-europeiske historier om undergang og sinnsykdom destillert og til salgs. Kaizers er som rusbrus; en særs tilgjengelig versjon av ting unger egentlig burde holde seg skikkelig langt unna.
Kaizers er som Jägermeister; det varmet en kald natt i Kongeparken, og vil alltid ha min kjærlighet for det."
Sitat: "Skål, din kødd"
Bilde: mitt, fra Pstereo i fjor sommer.
lørdag 18. mai 2013
Hipp hipp!
Jeg skal ikke engang prøve å beskrive hvor bra gårsdagen var; været(herlighet, det været), folka, all latteren og den gode stemninga vi lagde mens vi så på Borgertoget(det kom en mann bort og takket oss etterpå, for å si det sånn), der vi sto på sweet-spoten(hurra!). Dere får bare ta meg på ordet når jeg sier det var amazing.
![]() |
| Jeg og Johanna fikk masse tyn for at vi ikke hadde bunad(og ser av en eller annen grunn ut som vi er en meter lave på disse bildene) |
![]() |
| Flere som lagde god stemning. |
![]() |
| Jeg elsker Borgertog. Folkelighet ftw! |
![]() |
| Etter å ha stått i stekende sol i noen timer var det greit å sette seg ned og få noe godt i glasset. |
![]() |
| Til slutt måtte jeg tilbake til virkeligheten; det var kjipt å måtte stikke midt i den gode stemninga, men det var lettjente penger i det minste, og jeg hadde i vært fall hatt en fantastisk dag:) |
tirsdag 30. april 2013
Some things
Så jeg dro til Bergen sist mandag(herlighet, det føles som en evighet siden), for å besøke Silje og sjekke ut skolen jeg begynner på til høsten, men først og fremst for å prøve å finne et sted å bo. Det var småkleint og nervepirrende og jeg hadde aldri vært på visning før; jeg ante ikke hva man burde spørre om, og selv om jeg lærte litt mer for hver gang, så følte jeg aldri at jeg hadde gjort et godt nok inntrykk på de tjue minuttene det stort sett tok. Jeg prøvde å holde styr på fem forskjellige kollektiv på fem forskjellige adresser, fem forskjellige navn på fem forskjellige kontaktpersoner; månedsleie, hva som var inkludert, når de var ledige fra og hvorvidt rommene var møblert eller ikke; og innimellom alt skulle jeg orientere meg i denne fremmede byen. Jeg har sneket på bussen, trillet kofferten min over brostein, vært kald og miserabel og spist lunsj alene på Peppes, virkelig fått brynt meg på Bergensværet. Men Bergen var også snill mot meg og ga meg solskinn, og somehow var de tjue minuttene nok til å gi meg to ja allerede etter et par dager. Nå har jeg veid for og imot, takket nei til et og ja til et. Jeg har egentlig ikke innsett det helt ennå, men jeg har altså et rom i Bergen; et knøttlite et, men det er sentralt og billig og det er mitt. Og jeg har fått fine ting til bursdagen min til å innrede det, det kjennes så sinnsykt godt å endelig være i gang.
torsdag 25. april 2013
Torsdag
For ett år(og en uke) siden hadde jeg fylt 20 år i New York, og var ganske nøgd med det.
Hvilket er ditt mest brukte ord denne uken?
Visning.
Har du en fobi?
Ikke egentlig en fobi, men kan bli nærmest fysisk dårlig av å lese eller høre om blod. Har ingen problemer med å se det though.
Hva er det beste du har spist hittil denne uka?
Pizzaen på Kafé Spesial i Bergen, takk til Åshild for tips.
Hva er det fineste noen har sagt til deg i dag?
"Glede mæ så masse te å sjå dæ i helga."
Når kjente du deg sist riktig fornøyd med deg selv?
Da jeg sto opp tidlig i morges og dro for å trene.
Hva kommer til å bli gøyest denne helgen?
Bursdagsfeiring med rødvin og noen fine folk!
Hvilken er din gladlåt for tiden?
En Les Miserables-inspirert parodi på will.i.am. sin sang "Scream and Shout", helt fantastisk.
You are now (now) messing with
Jean Valjean and Fantine, wench.
Hva har du sysselsatt deg med når du har hatt dødtid denne uka?
Jeg har vindusshoppet og prøvd å få orden på alle stedene jeg skulle på visning.
Har du gjort/kommer du gjøre noe i uka som du ikke har gjort før?
Vært på visning. Besøkt skolen jeg begynner på til høsten. Gjort styrke- og ballettøvelser jeg aldri har prøvd tidligere.
Hva er du redd for?
Å bli gravid. Å pådra meg en skade så jeg ikke kan danse igjen. Å ikke få til målene jeg har satt meg.
Hvem er den mest kjente personen du har sett i det siste?
Jeg var overbevist om at jeg så Odd Reitan på treningsstudioet mitt for en tid tilbake, men tviler sterkt nå i ettertid.
Hva har vært mest forvirrende den siste tiden?
Hvor fort tida går.
Har uka vært bra så langt?
Ja! Jeg har vært i Bergen og sett på potensielle kollektiv til neste år, besøkt Silje og sett på den nye skolen min, fått brynt meg på Bergensværet og blitt litt mer kjent med min kommende hjemby. Skal prøve å få skrevet et mer utfyllende innlegg snart.
Liste lånt av Niotillfem, via Åshild.
Abonner på:
Innlegg (Atom)
.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
